NO/EN

Informasjon og påmelding til Nakademiet, 22.-26. juli 2024


Vi jobber med å sette opp Nakademiet 2024. Informasjonen nedenfor er fra 2023, men mesteparten er overførbart til 2024: Lengden på kurset er det samme, men bytt ut datoene med datoene over (22.-26. juli). Vi har ikke fått på plass instruktør-staben enda. Vennligst benytt påmeldingsskjemaet hvis du ønsker å delta, så kommer vi lynraskt tilbake til deg!

Kan du tenke deg å være med på et sommerkurs i improvisasjon med noen av våre ledende improvisasjonsmusikere og komponister som lærere? Kollektivet Nakama avholder hver sommer «Nakademiet», et sommerkurs hvor deltakerene tilbys en alternativ og helhetlig opplevelse av å jobbe med improvisert og komponert musikk på deltakernes egne premisser.


Om Nakademiet

Nakademiet er et prosjekt som springer ut fra plateselskapet Nakama Records og bandet Nakama. Nakama og Nakama Records er bygget på et ønske om at musikk skal være en kollektiv prosess, både i forberedelser og utøvelse, og at «musikk» kan innebære så mye mer enn bare lyd. Musikk er også en sosial konstruksjon, en levemåte og for noen en livsfilosofi. Nakademiets «musikk» handler om samarbeid, om å dele opplevelser og oppgaver sammen, om å bygge hverandre sterke, og om — forhåpentligvis — å gjøre verden til et litt bedre sted. Vi ønsker å være en sunn motvekt til den mer tradisjonelle, klassiske tilnærmingen til jazz og improvisasjon. Når det er sagt: Vi avfeier ingen fremgangsmåter, teorier eller konsepter, og mener at alle utgangspunkt innehar potensiale for å skape fantastisk musikk!

Nakademiet har som formål å gi kursdeltagerne en smakebit på hvordan musikk – både improvisert og komponert – kan tilnærmes kreativt i både teori og praksis. Kurset skal inspirere til en udogmatisk tilnærming til hva musikk kan være og hvordan den kan lages. Vi tar hensyn til hva den enkelte elev ønsker å lære og hva den enkelte elev har i sitt musikalske verktøyskrin.

Kursets hovedfokus er samspill og arbeid med repertoar som lærerne forbereder på forhånd. Dette repertoaret kan være alt fra gjennomkomponerte låter til skisser og ideer, og gjenspeiler kursets overordnede formål om å gi deltagerne en smak på ulike måter å skape og jobbe med musikk på. Kursdeltagerne vil hovedsakelig jobbe sammen som ett stort ensemble.

I tillegg til samspill-klassene vil deltagerne få enkeltundervisning med samtlige av kursets lærere. Det vil være lyttetimer, og lærerne forbereder også hvert sitt foredrag. Tidligere har f.eks følgende temaer blitt tatt opp:

– Musikk som magi; dens transcendental funksjon
– AACM og det kollektive potensialet i musikk
– Sensation of Tone: Herman von Helmholtz sin banebrytende bok fra 1863
– Musikk mellom tangentene; En innføring i overtonerekker
– Anvendelse av polyrytmer i fri musikk

Kurset foregår på Flerbruket som ligger mellom Løken og Hemnes, ca. én time øst for Oslo. Her vil både deltagere og lærere bo, arbeide og spille sammen. Siste kursdag vil elevene ha en liten minikonsert for instruktørene. Alt vi gjør blir tatt opp, og deltakerne får opptaket på slutten av kurset.

Noen tilbakemeldinger fra tidligere års deltakere:

«Flerbruket er et perfekt sted å være. Maten var nydelig. Antall deltagere var perfekt. Dere er en fantastisk gjeng – både musikere og personer. Man blir bare SÅ glad i dere. Dere er rause, deler av erfaring, følsomme og ville. Alt man kan ønske seg å få spille med. Så det så. Lykke til med alt. Det triste er at det tar slutt»

«The mix was great - 360 degree exposure, the participants got to hang with each instructor thus had been exposed to variety of approaches - this is definitely a keeper going forward in my opinion»

«Dere er alle flotte individer og drar felles - jeg er superimponert! Det var fantastisk å være deltaker»

«Jeg synes programmet var veldig fint lagt opp. At hver instruktør hadde sin hele dag. At det var stegvis faglig påfyll. Alle-skal-med-holdning. Gruppa ble stadig mer på hugget, individuelt og sammen. Lytte-sessions var fantastisk og inspirirende. Enetimene var særs verdifulle. Jeg føler meg bare veldig som fikk være på kurset!»

«Lectures were highly informative, well presented and digestible. You are a very well articulated bunch»

«Hver deltaker ble sett, og fikk plass til å utfolde seg»

«Jeg håper Nakademiet får lyst til å fortsette.... Jeg lærte masse, og ble utrolig inspirert!»

www.nakamarecords.no
www.facebook.com/nakamaband 

Timeplan*

Mandag 24.07
18:00 – Ankomst, middag og mingling. Minikonsert med instruktørene.

Tirsdag 25.07, onsdag 26.07 og torsdag 27.07
08:00 – Frokost
09:00 – Samspill
11:30 – Lærertime: Faglig påfyll
12:30 – Lunsj, pause
13:30 – Enkeltundervisning
14:30 – Lærertime: Lytting
15:30 – Middag, fri
17:30 – Samspill
19:30 – Kveldsmat

Fredag 28.07
08:00 – Frokost
09:00 – Opprigg til studio og studioarbeid
11:30 – Lærertime: Faglig påfyll
12:30 – Lunsj, pause
13:30 – Enkeltundervisning
14:30 – Lærertime: Lytting
15:30 – Middag, fri
17:30 – Samspill
19:00 – Konsert for lærerne
21:00 – Nedrigg, heng, overnatting for dem som vil

Lørdag 29.07 (de fleste drar på fredag, men mulig å overnatte)
08:00 – Frokost
09:00 – rydding, avreise

*Endringer kan forekomme

Påmelding og betaling
Kurset koster 4000,- og betales inn til konto 9001.24.73361
Ikke betal før du har fått bekreftet plass!
Merk betalingen med navn

Påmelding skjer via skjema nederst på denne siden. 

 
AndreasR.jpg

Lærerstaben

Andreas Røysum (f. 1991)
Andreas Røysum er en klarinettist, komponist, kurator og arrangør bosatt i Numedal. Det improvisatoriske er hjørnesteinen i hans kunstneriske virke, og essensielt i musikken han elsker; enten det er frijazz, indisk klassisk, balinesisk gamelan, marrokansk transemusikk eller norske folketoner. Man kan blant annet høre Andreas med Miman, Marthe Lea Band, Andreas Røysum Ensemble og Nakama – for å nevne noen. Han har siden 2015 arrangert Motvindfestivalen, som avholdes i Oslo og i senere tid også i Rollag.

Kjetil Jerve (f. 1988)
Kjetil Jerve er født og oppvokst i Ålesund, før han tok del i jazzlinjene ved Sund Folkehøgskole, NTNU og NMH. Etter fullført mastergrad har han vært en aktiv frilanser med bredt fokus på improvisasjon som metode i både liv og virke. Han har vært aktiv i en rekke faste konstellasjoner, hvorav mange strekker seg helt tilbake til studietiden. Han er en av få pianister i landet som frimodig uttrykker seg både innen abstrakte, mainstream og elektroniske musikkformer. Et sentralt motto er å “utvide komfortsonen”. I 2019 ble han far til trillinger, og utover å være en travel familiefar dirigeres fokuset mot DIY og hans eget plateselskap Dugnad rec.  

Georgia Wartel Collins (f. 1995)
Georgia er en svensk bassist som for tiden pendler mellom Göteborg og Oslo. Hun studerte på NTNU i Trondheim hvor hun møtte lagkameratene sine i kvintetten Juno og sin egen Aila trio. I 2022 fullførte hun mastergraden sin i Amsterdam. Georgia tilnærming til instrumentet sitt er gjennom en utvidet forståelse av begrepet “bevegelse”. I tillegg til ovennevnte prosjekter er hun aktiv i en rekke små og store konstellasjoner – ofte i interdisiplinære settinger som involverer dans og/ eller teater – der denne problemstillingen kommer tydelig frem. Hun har også erfaring som instruktør fra sommerkurs og workshops andre steder.

Paal Nilssen-Love (f. 1974)
Paal har forsynt Norge (og resten av verden for øvrig) med energi siden så lenge vi kan huske. Merittlisten er altfor lang, og strekker seg bakom horistonten i både øst og vest. Likevel – band som Atomic, The Thing samt hans eget hjertebarn Large Unit har vi plass til å nevne. Han driver sitt eget plateselskap, og er en pådriver for nye prosjekter – både på og av scenen. Paal er kjent for de fleste som en høyenergisk trommeslager, kompromissløs musiker og som et usedvanlig raust (og opptatt) menneske.


Reserve

(Disse instruktørene er faste instruktører ved Nakademiet, men rullerer med noen av de ovennevnte fra år til år)


Andreas Wildhagen (f. 1988)
Andreas er en trommeslager fra Oslo, kjent fra band som Paal Nilssen-Love Large Unit, Momentum, Jonas Cambien Trio, Lana Trio, Sanskriti Shrestha Avatar, Akmee og Finity. Gjennom disse konstellasjonene har han hatt glede av å samarbeide med blant annet Okkyung Lee, Thurston Moore og Akira Sakata. Musikalsk befinner Andreas seg i spennet mellom eksperimentell musikk og jazz, men av og til returnerer ha også til sine gamle rocke-røtter.


Christian Meaas Svendsen (f. 1988)
Christian er først og fremst bassist, men driver også plateselskap, konsertserie, festival og jobber av og til med design. Han har gjort seg bemerket gjennom band som Mopti, Duplex, Paal Nilssen-Love Large Unit og The Big Yes! – for å nevne noen.  Hans eget hjertebarn er likevel bandet Nakama og selskapet Nakama Records. Med disse prosjektene har han spilt konserter på alle verdens kontinenter. Som bassist er han allsidig, men jobber aller mest med å finne nye måter å tilnærme seg instrumentet på, og bruker kroppen, buer og bassen som rammeverk for dette. 


Flerbruket

Flerbruket er en forening som holder til i tidligere Gamle Østby Skole og som ble startet på initiativ av musikerne Natali Abrahamsen Garner og Magnus Skavhaug Nergaard. Flerbruket har som formål å drifte og utvikle en arena for skaping, utvikling og presentering av mangfoldige kunstneriske uttrykk av høy kvalitet innenfor ulike kunstformer; musikk, billedkunst, dans, film, litteratur, performance og teater.

Flerbruket har postnummer Hemnes, Aurskog-Høland og ligger 5 km sør for tettstedet Løken og 5 km nord for tettstedet Hemnes, langs fylkesvei 115. Huset er omringet av skog og grøntområder og man kan med letthet supplere dagen med en skogstur.

Hvordan komme seg dit
https://flerbruket.com/lokasjon/

Nakademiet 2021! Foto: Hemnes-nissen


Ha med deg

Flerbruket har sengetøy og håndduker. Alt du trenger å ha med deg er:
— Klær
— Instrument
— Toalettsaker
— Noen fete plater!

Spørsmål?

Send en mail til contact[at]nakamarecords.no

 

 

Påmeldingsskjema

 

 


Nakademiet er gjort mulig gjennom støtte fra Fond for utøvende kunstnere, Norsk Jazzforum og KOMP – tusen takk!